U Click Me...I Click U Back

Saturday, February 12, 2011

Kelebihan jadi Cikgu aka Guru

As salam,

baca tajuk je macam gempaq je kan...??

tapi serius la, banyak kelebihan yang aku dapat sepanjang kerjaya aku sebagai cikgu

semasa mengajar di Sk Gombak Setia (2008-2010)

sebab jadi cikgula aku menjadi seorang penjawat awam, bukan senang tau nak keje ngan gomen ni, tapi alhamdulillah, banyak benefit yang aku dapat bila menjadi kakitangan awam nih

orang kata jadi cikgu ni..kita kena jadi semua...betul ke??

kita lah cikgu, kitala ibu dan bapa sementara mereka di sekolah, kitalah doktor kalau mereka cedera, sakit atau buat2 sakit...and kitala pakar psikologi bila mai tang students yang tak mo belajar tuh..dan kita jugala tetiba jadi pakar tak berapa nak motivasi apabila ada program2 motivasi (selalunya mereka jemput dalam kalangan guru juga untuk memberi motivasi)


ada satu quote yang dipetik dari Zig Ziglar

"You don't have to be great to start, but you have to start to be great".

memang sesuai dengan karakter seorang guru iaitu kita tak perlu menjadi hebat untuk memulakan sesuatu, tetapi kita perlu mulakan sesuatu dengan hebat

lihat, betapa hebatnya orang memandang kerjaya guru, tapi aku tahu ada yang tidak berminat untuk menjadi seorang guru kerana mungkin bagi mereka, mereka tidak sesuai menjadi guru, tidak pandai menjadi guru, tak suka menjadi guru sebab gajinya kecik, macam2 alasan kalau kita tidak suka untuk menjadi sesuatu..kan??

aku dulu pun macam tuh, masa memula nak buat degree bidang perguruan, aku sentiasa terfikir, "eh, boleh ke aku mengajar orang lain nih, diri sendiri pun belum tentu betul, ilmu tak setinggi mana", tapi alhamdulillah, I am blessed to be a teacher and kalau korang tanya aku sekarang pun, aku masih cakap aku nak jadi seorang guru, jiwa aku memang sesuai untuk bidang perguruan ini..

tapi ada jugak kes yang jadi cikgu hanya untuk mudah mendapat kerja, sebab habis je belajar samada daripada IPG, KPLI, DPLI, atau Ijazah Perguruan daripada universiti2 yang menawarkan bidang ini.. tambahan macam sekarang ini memang susah untuk masuk sebab ada sesi temuduga semua, dan zaman sekarang most of them mempunyai kualiti dari segi akademik, so it's hard to choose who is the right one to be a teacher...

selain itu, seronoknya jadi cikgu ni sebab banyak tempat yang belum pernah aku lawati, alhamduillah, dapat jugak aku jejaki, walaupun kedengaran macam "perak" tapi serius, sebab jadi cikgu, aku pergi banyak tempat and anak2 aku dapat tumpang sekaki..hehehe


tahun 2009 - menghadiri kursus Bp MyScience at Kuantan

tahun 2009 - melawat Petrosains bersama murid-murid tahun 4 dan 5

berposing di Aquaria - 2009

Malam Jubli Emas SK Gombak Setia Genap 50Tahun di Dynasty Hotel pada tahun 2009

kalau saje2 nak mai makan hotel, takde la erk..disebabkan aku menjadi AJK untuk majlis ini, so merasala jugak lepak2 and dinner di hotel...best!!

we had hi-tea at Chorus Hotel for celebrating all our prefects in 2009

menghadiri kursus Bp MyScience Challenge at Kuala Selangor tahun 2009, this is the best moment that we ever had when we were here... walking along the jungle

while we were at K.Selangor, our students did perform the drama related to environment

we had been posing like a poyo

had hi-tea at citrus hotel - 2009

2010 - zoo negara - lawatan tahun 5

selepas ke zoo negara, we had fun at desa water park - 2010

hi-tea at Grand Season - 2010

hi-tea at Menara KL - 2010

kalau ikutkan memang banyak betul kenangan2 aku di Sk Gombak Setia, dan aku sangat merindui segala momen yang aku gone through there

~ DAN KENANGAN ITU MERUPAKAN KENANGAN TERAKHIR AKU KERANA AKU DITUKARKAN KE SK TAMAN MELAWATI 2~

No comments: