Followers

U Click Me...I Click U Back

Friday, March 25, 2011

Kenapa Kita Perlu Nak Sombong??

As salam

aku tak paham la kenapa kita mesti nak menyombong dengan sesama kita umat Islam

Islam juga melarang umatnya bersikap sombong sesama kita...

Sombong adalah membanggakan diri sendiri, mengganggap dirinya yang lebih dari yang lain. Membuat dirinya terasa lebih berharga dan bermartabat sehingga dabat menjelekkan orang lain. Padahal Allah telah melarang kita dalam QS. Al Luqman {31}:18

aku cukup pantang betul ngan orang yang suka menyombong nih.. wat apa ko nak sombong... sepatutnya dengan kelebihan2 yang Allah berikan pada kita, nikmat bersiraturahim sesama Islam.. sepatutnya dijadikan sebagai peluang kepada kita untuk berbuat baik sesama Islam

ada segelintir guru2 di sekolah aku mempunyai penyakit sombong nih... kalau berjalan berselisih bahu pun buat2 tak tahu je.. jenuh ko senyum.. sengih.. dia buat DERK je!!

korang pernah alami situasi seperti di atas??

yang peliknya orang yang menyombong tu dalam kalangan para ilmiah.. mengajar pulak subjek agama Islam.. camno nak jawab tuh..?? aku sendiri kompius... muka pun tak pernah senyum bila bersua.. dan dalam kalangan kawan2 aku yang sekepala.. semua pun bercakap2 belakang terpksa menambah dosa mengumpat mereka2 yang sombong... nauzubillah...

kepada mereka2 yang merasakan diri mereka sombong... beringatla untuk sentiasa muhasabah diri.. jangan ingat dengan lagak kita sebegitu.. orang lagi akan hormati kita.. bukankah SENYUM ITU SATU SEDEKAH..??

~sekian entry pagi jumaat.. selamat berhari JUMAAT semua~


5 comments:

Bella Bell said... Reply Comment

saya pernah alami...tmpt sy berpraktikum skrg...cikgu 2 mmg sombong gila2...setiap kali sy jumpa dia mesti sy akan sedekahkan senyuman..tp mlngnya senyuman sy 2 xberbalas...sedey taw...sob3~~

Chekgu Azrine said... Reply Comment

@bella bell

memang pon...kalau sek akak ni cam ada peel tak suka cikgu baru nih...bolehlak sengih2 baik2 ngan cikgu lama sekolah nih..lama2 kami pun akan lama gak...sampai bila nak nyombongkan

cik pulau said... Reply Comment

entah la kak.. susahkan nak puaskan hati sume orang..
hati orang susah kita nk jangka sb tak sume orang pikir sama macam yang kita pikir...

^^,

CikSkema said... Reply Comment

tu la..pelik tgk org sombong tak bertempat kdg2..

Dda Ly said... Reply Comment

yeahh...nak tau tak, kisah benar...saye suke senyum ngan orang..sekali aritu senyum ngan makcik cleaner tp die buat dono je..buat muke sombong..:( :( terus down...tak baek kan..

meh ke rumah..
~hampir kehilangan kerana kelalaian~
keep in touch ye..♥♥♥