U Click Me...I Click U Back

Sunday, August 28, 2011

Kerana Semangkuk Bubur


"Kalau kau boleh pilih salah seorang daripada batch kita untuk dijadikan isteri, siapa yang akan kau pilih?" Spontan soalan itu terluah. Damak tergelak.

"Kenapa? Kau nak kahwin ke?" Adam menggeleng.

"Habis?"

"Saja. Nak tahu pendapat kau tentang ciri-ciri seorang bakal isteri."

"Memang sah kau ni buang tabiat." Damak tersenyum-senyum.

Mereka berdua baru sahaja selesai kuliah Fisiologi. Waktu lapang selama dua jam yang ada sebelum kuliah subjek seterusnya dimanfaatkan untuk sarapan walaupun jam sudah menghampiri pukul 10 pagi. Di meja makan tersebut hanya mereka berdua.

"Okey, aku jawab." Damak akhirnya mengalah.

"Siapa?" Pantas Adam mengajukan soalannya semula. Wajah Damak dipandang tepat.

"Kau jangan nak buat gosip pulak. Ni contoh sahaja. Menjawab persoalan, bak kata orang." Damak meletakkan syarat.

"Okey, takde masalah. Manalah tahu calon kau sama dengan pilihan aku, sekarang jugak aku pegi melamar." ujar Adam sambil ketawa.

"Kalau dari batch kita, tak banyak choice. So, aku akan pilih Radin Rahmah."

Pelajar perubatan Malaysia tahun empat di Universiti Nil itu tidak ramai. Cuma dalam lingkungan 100 orang. Separuh adalah lelaki, menjadikan pilihan pelajar perempuan untuk dipilih Damak cuma 50 orang dan Radin Rahmah menjadi pilihannya.

"Sebab?" Soal Adam selanjutnya.

"Ya lah. Dia kan cantik, kuat agama, lemah lembut, sopan santun, bak kata kawan kita, Ikmal, ada class." jawab Damak selamba sambil menggayakan watak Ikmal dalam filem Syurga Cinta. Adam tergelak lagi.

"Kiranya pilihan kau mesti ada ciri-ciri tu la ek?" Damak mengangguk lagi. Kushari (sejenis makanan bangsa Mesir) di hadapannya sudah tinggal separuh.

"Kalau semua orang nak yang cantik, kuat agama macam kau nih, kesian la perempuan di luar sana yang buruk. Takde orang nak buat calon. Dah la buruk, minah bohsia pulak tuh." luah Adam.

"Habis, kau berani?" Cabar Damak.

"Lelaki, kalau suka berfoya-foya pun, nak kahwin mesti cari yang baik punya." sambungnya lagi.

"Kononnya."

"86.48% lelaki macam tuh." Damak melontarkan nombor secara rambang. Kemudian tergelak kecil.

"Ustaz aku dulu pesan, nak cari isteri, cari yang cantik."

"Walaupun akhlak buruk?" Soal Damak.

"Ya." Adam menjawab sepatah.

"Nak tahu sebab apa?" Soal Adam selanjutnya. Damak menceduk kushari sebelum menggangguk ingin tahu.

"Walaupun masa muda cantik, bila dah tua mesti kerepot kan?" Tanya Adam.

"Kalau ambik isteri cantik masa muda, masa tua nanti, sekurangnya dah menikmati kecantikan masa muda. Kalau masa kahwin dah hodoh, sampai mati kau sabar dengan kehodohannya tuh," Adam tergelak besar. Damak pun sama.

"Habis, apa hal pulak akhlak diabaikan?" Tanya Damak setelah ketawanya reda.

"Akhlak boleh diubah, muka kalau make-up macam mana pun, tetap hodoh." Adam gelak lagi.

"Sebenarnya ustaz aku gurau je tuh. Ciptaan Allah semuanya cantik, lawa. Cuma berbeza dari sudut pandang manusia. Bak kata Pemenang, cantik itu subjektif." Shawarma (juga sejenis makanan Arab, macam sandwich) di tangannya dihabiskan.

"Tapi dalam gurauan dia tu ada betulnya juga. Samada kita berani atau tak menyahut cabaran mengubah seorang perempuan."

"Kalau kau, confirm tak boleh. Cepat cair dengan perempuan comel. Dia panggil abang sikit, terus tak jadi nak tegur." Gurau Damak. Gelak besar dia.

"Tahu takpe," Adam hanya tersenyum. Dia memerhatikan pelajar-pelajar Arab di hadapannya yang sedang seronok berbual.

"Cumanya kalau kau nak yang cantik, kuat agama, lemah lembut, kau tu layak ke dapat jenis macam tu?" Soal Adam.

"Tak salah berharap kan?" Damak tersengih.

"Impian tak salah, tapi kena usaha juga. Mencari jodoh tak semestinya terhegeh-hegeh pergi mengorat. Ciri-ciri kau sebagai suami tu dah cukup ke belum. Orang kata, biar sekufu, biar ada kelas yang sama." hujah Adam.

"Seronok sembang." tegur satu suara dari belakang. Bahu Adam ditepuk. Sebungkus plastik berisi Tupperware diletak di atas meja.

"Eh, kau Bebe. Dari mana?" Soal Damak. Bebe mengambil tempat di hadapan mereka berdua. Peluh di dahi dikesat dengan tisu di atas meja.

"Dari kuliah laa. Dari mana lagi? Ingat aku ponteng kuliah ke apa?"

"Tetiba je muncul. Ni apa?" Adam membuka ikatan plastik di hadapannya. Tupperware dikeluarkan.

"Wah, bubur kacang. Kau masak eh?"

"Takde ah. Akhawat yang masak. Kan ada parents yang datang sini, so dia orang masak bubur. Entah ape mimpi diorang, banyak yang lebih, diberinya kat aku. Mentang-mentang aku handsome." jelas Bebe.

Damak mengambil sudu lalu menjamah sedikit.

"Hampeh, dah lah cair, tawar plak tuh. Patut la dia bagi kat kau Bebe." Dia meneguk air masak di dalam gelas.

"Kalau tahu sape buat nih, aku terus reject jadi bini." sambung Damak. Kushari yang berbaki dicapai kembali.

"Radin Rahmah yang buat. Pergi complaint kat dia." jawab Bebe selamba sambil merampas shawarma dari tangan Adam.

Damak tersedak. Adam hanya gelak.

Coretan dari Editor: Lelaki mencari isteri yang cantik, kuat agama, tapi bila tidak pandai masak ada kemungkinan direject kerana tidak cukup sempurna. Lelaki-lelaki sekalian, sudahkah kalian cukup sempurna untuk menjadi imam dalam bahtera rumah tangga wanita-wanita yang bakal menjadi isteri-isteri kamu kelak? Renung-renungkan.

-Artikel iluvislam.com


3 comments:

cik pulau said... Reply Comment

ehmm....
klau nak yg terbaek..
kita pun kena jadi yang terbaek..
err.camne la jodoh sy kelak ea.. hihihi

Chekgu Azrine said... Reply Comment

insyaAllah... org baik2.. doakan ye sis

░♥si lampu neon♥░ said... Reply Comment

cantik itu subjektif =)