Followers

U Click Me...I Click U Back

Friday, November 4, 2011

Solat Zohor pada Hari Jumaat untuk Kaum Wanita

As salam.. saje nak share kat sini berkenaan dengan isu solat zohor untuk wanita pada hari Jumaat..

actually aku pun kurang arif dengan perkara2 sebegini.. sebab ada yang cakap tak boleh solat selepas lelaki habis solat Jumaat.. ada yang cakap boleh solat awal..

yelar.. dalam hadis pun ada cakap.. semua solat kena buat seawal mungkin.. seelok-eloknya selepas selesai azan.. kan??

mari sesama kita baca apa sebenarnya kenyataan yang dikeluarkan oleh mufti di laman webnya..

Bagi orang yang tidak hadir menunaikan sembahyang Jumaat dan keuzurannya tetap atau tidak akan hilang, umpamanya golongan perempuan dan orang sakit yang tidak berupaya, orang yang kena bala atau wabak, wajib ke atasnya mengerjakan sembahyang Zuhur dan disunatkan menyegerakan Zuhur sebaik sahaja masuk waktunya agar tidak kerugian daripada memperolehi ganjaran fadhilat sembahyang pada awal waktu. Malahan disunatkan juga untuk dikerjakan secara berjemaah pada waktu yang ditetapkan.

sumber : SINI


sharing is caring..

thanks for reading and dropping by..

8 comments:

makcikpc said... Reply Comment

Yap, tak perlu tunggu org lelaki habis solat...masuk je waktu terus solat. Sunnah Nabi menyegerakan solat.

Yang kene tunggu org laki habis solat jumaat tu lebih kepada adat je..kita ni kan byk adat, even dalam ibadah puasa dan solat byk adat seperti makan buah kurma.

Chekgu Azrine said... Reply Comment

ok.. thanks for the info makcik pc..

shafiqabdshukor said... Reply Comment

boleh je kalau nak buat sembahyang jumaat... x payah sembahyang zohor dah..
kat malaysia ni tak de wat camtu..
tp kalau kat mekah dan madinah ada je..

Chekgu Azrine said... Reply Comment

thanks for the info Shafiqabdshukor..

Hanis MY said... Reply Comment

Sharing is caring... Take care sis... Blk kg x?

Hawa Ahmady said... Reply Comment

info yang amat menarik...

azu said... Reply Comment

tak kira apa..solat di awal waktu tu kan barakah..kaum wanita ni mcm kita mmg kene byk ilmu kan..thanks 4 sharin ya;)

faten liani said... Reply Comment

Terima kasih byk2.. sangat membantu kekeliruan saya. :)