U Click Me...I Click U Back

Thursday, November 3, 2011

Ulat di Otak Akibat Makan Sushi




Inilah akibat makan sushi & sashimi (ikan mentah, gurita mentah,udang mentah, dsb). Nama orang ini Shota Fujiwara dari Gifuprefecture, Jepun, umur 80 thn, telah menderita sakit kepala yang luar biasa selama 3 tahun dan telah kehilangan kemampuan psikomotoricnya. Setelah menjalani pemeriksaan CT-scan & X-ray, doktor yang merawatnya menemukan sarang ulat di bawah kulit kepalanya namun masih diluar tempurung otaknya.

Jadi, BERHATI-HATILAH MEMAKAN SUSHI & SASHIMI !!!

Ulat seperti yg didapati pada kepala Shota Fujiwara adalah berasal dari parasit yg selalunye didapat pada tubuh ikan mentah baik ikan laut maupun ikan air tawar. Ulat parasit & telurnya hanya boleh dimatikan dgn melalui proses pemasakan dgn panas yang tinggi (digoreng, dipanggang atau direbus mendidih atau dgn pembekuan -10 degC s/d -20 degC selama lebih dari 1 minggu).


thanks for reading and dropping by...

5 comments:

Mama Zharfan said... Reply Comment

geli geleman eiiiii...me memang tak mkn sushi heheh

Tina Othman said... Reply Comment

gelinya, tak berani nak tgk gambar tu, cepat2 scroll ke bawah nak baca

Lizan said... Reply Comment

yek..yek... yek.... gelinya laa.... tapi dorang ni dah ada bukti sebegini pun masih lagi makan sushi beriya-iya... kalau makan sikit tak salah betul tak..tapi dorang pagi petang siang malam melantak sushi, mana tak berulat2 otak tu... ishhh

mama tims said... Reply Comment

errkk...bluek..rin..aku mmg tak mkn sushi la..ko mkn ker..

FIFIEY LYCHEE MARATION said... Reply Comment

eee, yekkk! geli tengok...