Followers

U Click Me...I Click U Back

Monday, December 19, 2011

Zaman UPSI Dengan 2 Orang Anak | Did I Survive?? | Part 1

As salam..

dah janji dengan kawan2 bloggers nak cerita pasal kisah saya buat 1st degree dengan mempunyai 2 orang anak..

nak baca entry sebelum ni.. ada kat SINI dan SINI

"tula.. kalau belajar pandai2..konfem saya buat degree masa mudakan"..monolog saya dalam hati..

tapi berbalik kepada agama.. dah rezeki Allah beri kepada saya untuk mengecapi degree pada usia yang agak lewat..memang la bukan tua sangat pun..

saya dipanggil memasuki UPSI pada bulan November 2003 pada usia 24 tahun.. saya ingat lagi  sesi pendaftaran adalah pada bulan puasa.. dan masa tu sangatla janggal sebab saya mendaftar dengan membawa anak sulong saya yang ketika itu berusia dua tahun lebih.. alhamdulillah..

memang excited sebab masa tu dah mula suka dengan kerjaya guru dan paling best saya tak perlu memikirkan perihal selepas graduate.. perihal nak apply kerja.. perihal gaji... sebab saya tahu selepas graduate saya akan menjadi seorang cikgu..

teringat semasa orientasi 1st week before kelas bermula.. ada beberapa students yang menegur saya adakah saya memang seorang cikgu dan diminta sambung degree..bukan seorang.. tapi lebih kurang 5-6 orang kalau tak silap menegur saya sebegitu.. mereka mungkin ingat saya cuti belajar untuk sambung belajar ke peringkat degree..hehehe..

wah... mungkin saya born to be a teacher kot!!... hahahha

bercerita tentang bagaimana saya menjaga dua orang anak saya semasa sama ke kelas.. at first my mom willing to take care of them while i am studying in UPSI.. but unfortunately.. saya tidak mampu menanggung rindu dengan anak2 saya masa tuh.. yang kecik Athirah baru 8 bulan.. huhu

setiap minggu kena balik dengan menaiki bas.. sebab masa tu saya nak jimat.. tambang bas dari Tg Malim (TM) ke KL dulu hanya dalam 4.50 ke 5.50 sahaja.. dan Mr Hubby akan menunggu saya di KL untuk fetch up saya.. tiap2 minggu rutin yang sama.. sampai jadi penat sangat!!

then, saya dan Mr Hubby decided nak bawak anak2 ke TM dan saya boleh jimat duit minyak kereta atau tambang bas... tapi masalahnya nak cari pengasuh plak..

saya pun try survey nursery di UPSI dan mereka setuju untuk mengambil anak saya yang berumur 2 tahun iaitu Alyaa dan tiada kekosongan untuk anak di bawah 1 tahun.. masalah still belum selesai.. then saya survey pengasuh sekitar taman perumahan di rumah yang saya sewa di Rumah Awam 3.. most of them not too interested nak jaga anak students due to waktu belajar yang tak menentu sebab kami memang ada kelas malam...masalah lagi...

nak dijadikan cerita.. dalam tempoh saya survey dan mencari2 tempat pengasuh untuk anak saya.. dengan izin Allah.. saya diberitahu ada seorang makcik ni nak jaga anak orang.. dan tak kisah anak student ke apa.. then saya gigih pergi cari rumah dia dan bila jumpa dia.. dia cakap dah takde kosong sebab dia jaga ramai.. aikk.. saya dapat maklumat salah ke??

tapi alhamdulillah.. dia cadangkan saya sorang akak ni kepada saya.. saya pun gigih jugak mencari rumah..dan berkenalan ngan akak tuh.. dan alhamdulillah.. dia tak jaga anak orang lain langsung.. anak saya la yang pertama dia nak mengasuh.. baru mula nak jadi pengasuh katanya.. lagi sekali ALHAMDULILLAH... *Allah sentiasa bantu mereka yg dalam kesusahan*

dah panjang berjela plak entry ni.. 

saya sambung lagi nanti di Part 2 ye...nantikan sambungan seterusnya ye..*budget ramai peminat*

sekian..

thanks for reading and dropping by...

3 comments:

Tina Othman said... Reply Comment

ingat lagi, dulu selalu cikgu UPSI buat practical kat sekolah saya time sekolah rendah dulu hee =)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said... Reply Comment

aih mmg gigih betul awak..sy kalau kt tmpt rine mmg dh berhenti belajar..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said... Reply Comment

sungguh gigih...saya suka kegigihan tu cikgu