U Click Me...I Click U Back

Monday, July 15, 2013

Resepi Nasi Minyak Versi Simple

As salam..
sory ek korang.
tetiba nak share resepi *budget ko chef sangat!!*
*matakeatas*
takdela..sebab bulan pose ni benda2 yang simple je kita selalu nak buatkan??
simple2 pun nasi minyak tuh..
bolehla korang buat untuk anak2 korang..
laki korangkan??
bahaha

 nasi minyak aku simple je ko..
takde pewarna bagai..
sebab pewarna kuning telur aku dah habis..
so harapkan butter je yang nampak kekuning2an tuh

ok..resepi aku ni aku pakai beras biasa jek
aku basuh beras dalam 5 pot..
aku letak air biasa siap2 secukup 5 pot tu..agak2la yang biasa korang masak nasi..
kalau pakai beras basmati..korang kurangkan sukatan air tau..
kalau tak nanti lembik
dalam kuali..aku tumis cengkih, kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, bawang merah, bawang putih (ikut banyak mana nasi korang)..
tumis dengan minyak sapi / butter/ marjerin sampai kekuningan dan naik bau..
lepas dah naik bau.. tutup api.. tuang terus ke dalam periuk yang ada nasi tadi..
tuang dalam suku tin susu cair..(susu pekat pun boleh)..
letakkan garam secukup rasa dan kacau rata..
masukkan periuk nasi tu ke dalam tempat masak elektrik..
tekan butang masak.. tunggu sampai masak..ngeeee
bila nasi dah kering korang kacau dan titiskan sikit pewarna kuning telur bagi berseri2 sikit..

DONE!!

siap dihidangkan dengan ayam masak merah versi aku jugak..bahaha..
kalau rajin boleh buat acar timun..(aku tak buat sebab kurang dapat sambutan)

Selamat Mencuba!!

10 comments:

e k i n ♥ y u s r i said... Reply Comment

waaaa...
nak cubelah
asyik mkn nasi putih biase je
hehehe
TQ!

eima said... Reply Comment

mudah cam tu je ... aku ingat kan ssh ... nk buah nasi minyak sambal daging lah ..sedapnye ....hmmm

Ummiarissa Mahdi said... Reply Comment

air beras sukat seperti biasa,tapi bila tambah susu cair tu,tak lembik ke nasi tu...atau kita kena kurangkan sukatan air kat beras sikit..nampak senang je ni..

combi said... Reply Comment

cam senang..InShaaAllah nk try lah..

Cik Puan Rara said... Reply Comment

tapi nmpk sgt yummsssss,ayam masak merah tu meggoda uoollsss~

With Julia said... Reply Comment

Cikgu Azrine pandai lah masak...semua bahan2 yg dinyatakan tuh ada jek kt kitchen...tp x pernah seumur hidup nk buat nasi minyak...malu tau...sedappp tgk

Aty_Fared said... Reply Comment

seb baik akak bagi resepi yang pakai beras biasa jer..saye ni asal carik resepi derang soh pakai beras basmati..terbantut nak buat...nak kene beli beras lain pulak...kang kalau tak kang..salah sukatan tak menjadi pulak..tq kak..:)

lala yusof said... Reply Comment

sedapnya

Mimy Hamid said... Reply Comment

tq sis...mmg senang...boleh try

Yushalida Md Yusof said... Reply Comment

Susu cair sy letak last bila nasi udah masak